Розділ 1. Призначення ліцею та засіб його реалізації
Призначення ліцею полягає в наданні якісної повної загальної освіти дітям та підліткам мікрорайону ліцею, забезпеченні їх всебічного розвитку, виховання і самореалізації особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.
Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Основним засобом реалізації призначення ліцею є засвоєння учнями обов’язкового мінімуму змісту загальноосвітніх програм. У той же час ліцей має у своєму розпорядженні додаткові засоби реалізації свого призначення, а саме:
-уведення в навчальний план предметів і курсів, що сприяють загальнокультурному розвитку особистості та формують гуманістичний світогляд;
– надання учням можливості спробувати себе в різних видах діяльності (інтелектуальної, трудової, художньо-естетичної тощо);
– поглиблене вивчення окремих предметів;
– надання учням можливості вибору профілю навчання, темпу засвоєння навчального матеріалу;
– оригінальна організація навчальної діяльності, інтеграція навчальної та позанавчальної діяльності;
– надання широкого спектра додаткових освітніх програм і додаткових освітніх послуг.
Освітня програма ліцею спрямована на:
-формування в учнів сучасної наукової картини світу;
– виховання працьовитості, любові до природи;
– розвиток в учнів національної самосвідомості;
– формування людини та громадянина, які прагнуть вдосконалювання та перетворення суспільства;
– інтеграцію особистості в систему світової та національної культури;
– рішення задач, формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві;
– виховання громадянської свдомості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави;
– створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм;
– формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.
Реалізація освітньої програми ліцею здійснюється через три рівні освіти:
початкова освіта тривалістю чотири роки;
базова середня освіта тривалістю п’ять років;
профільна середня освіта тривалістю три роки.
Розділ 2. Опис моделі випускника ліцею
Модель випускника Нової Української Школи – це необхідна основа для сміливих і успішних кроків у своє майбутнє. Всі інші здобутки у сфері компетентності може принести людині лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом.
Випускник ліцею має міцні знання і вміло користується ними. Знання та вміння, отримані ліцеїстом, тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами. Набуті життєві компетентності випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Він вміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.
Наш випускник – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації, широким спектром особистості:
– випускник ліцею – добре проінформована особистість;
– прагне до самоосвіти та вдосконалення;
– готовий брати активну участь у суспільно-культурному житті громади, держави;
– є свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;
– свідомо ставиться до свого здоров’я та довкілля;
– мислить креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал.
Випускник компетентний у ставленні до життя — реалізує себе через самопізнання, саморозуміння та інтелектуальну культуру.
Випускник початкової ланки має знання, уміння та навички, передбачені стандартом початкової освіти. Він упевнений у собі, старанний, працелюбний, самостійний, дисциплінований, вмотивований на досягнення успіху, вміє слухати і чути, критично мислити і має почуття самоконтролю, навички навчальної діяльності, культуру поведінки і мови, основи особистої гігієни і здорового способу життя.
Випускник базової ланки володіє певними якостями і вміннями на рівні вимог державних освітніх стандартів, успішно засвоює загальноосвітні програми з усіх предметів навчального плану ліцею; має систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); володіє основами комп’ютерної грамотності; знає свої громадянські права і вміє їх реалізувати;оцінює свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримується правил культури поведінки і спілкування; веде здоровий спосіб життя; готовий до форм і методів навчання, використовуваних у старшій ланці.
Випускник старших класів має міцні знання на рівні вимог державних освітніх стандартів, що забезпечує вступ до закладу вищої професійної освіти та подальше успішне навчання; володіє іноземною мовою на базовому рівні; має високий рівень комп’ютерної грамотності (програмування, навички технічного обслуговування); володіє культурою інтелектуальної діяльності; знає і поважає культуру України та інших народів; поважає свою й чужу гідність, права, свободи інших людей;дотримується правил культури поведінки і спілкування; має почуття соціальної відповідальності; веде здоровий спосіб життя; володіє способами отримання інформації; прагне духовного і соціального добробуту.
Наш випускник – свідомий громадянин і патріот своєї країни, готовий до сміливих і успішних кроків у майбутнє.
Розділ 3. Цілі та завдання освітнього процесу ліцею
Цілі та завдання освітнього процесу на кожному рівні реалізації освітніх програм обумовлені реалізацією моделі випускника, призначенням і місцем ліцею в освітньому просторі міста, району, мікрорайону. Вони сформульовані конкретно, є вимірними, досяжними, визначеними за часом, несуперечливими по відношенню одна до одної. Інакше кажучи, відповідають загальним вимогам, що пропонуються до визначення цілей і задач.
Перед ліцеєм поставлені такі цілі освітнього процесу:
1.Забезпечити засвоєння ліцеїстами обов’язкового мінімуму змісту початкової, основної, середньої (повної) загальної освіти на рівні вимог державного освітнього стандарту.
2.Гарантувати наступність освітніх програм усіх рівнів.
3.Створити основу для адаптації учнів до життя в суспільстві, для усвідомленого вибору та наступного засвоєння професійних освітніх програм.
4.Формувати позитивну мотивацію ліцеїстів до навчальної діяльності.
5.Забезпечити соціально-педагогічні відносини, що зберігають фізичне, психічне та соціальне здоров’я учнів.
- Підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом своєчасного та якісного проходження курсів підвищення кваліфікації.
7.Проведення атестації та сертифікації педагогів.
8.Цілеспрямоване вдосконалення навчально-матеріальної бази ліцею.
Розділ 4. Освітня програма ліцею та її обґрунтування
4.1. Освітня програма початкової освіти
Освітня програма початкової освіти ліцею розроблена на основі:
– для 1-2-х класів – Державного стандарту початкової освіти (2018), типових освітніх програм (наказ МОН України від 21.03.2018 № 268);
– для 3-4-х класів _ Державного стандарту початкової загальної освіти (2011р.), типових освітніх програм ( наказ МОН України від 20.04.2018 № 407);
– окреслює підходи до організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.
Початкова освіта здобувається з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Програма визначає загальний обсяг навчального навантаження на тиждень, забезпечує взаємозв’язки окремих предметів, курсів за вибором, їх інтеграцію та логічну послідовність вивчення, які подані в рамках навчальних планів:
Навчальний план ліцею № 51 ім.І.Франка ЛМР на 2021-2022 н.р. ( 1-2 кл.) |
) |
|
||||||
Навчальні предмети |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
1-А |
1-Б |
1-В |
2-А |
2-Б |
2-В |
Українська мова |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
Іноземна (англійська)мова |
2+1 |
2+1 |
2+1 |
3 |
3 |
3 |
||
Математика |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Я досліджую світ, в тому числі: |
7 |
7 |
7 |
8 |
8 |
8 |
||
українська мова |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
математика |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
природознавство |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
я у світі |
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
трудове навчання |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
основи здоров”я |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
інформатика |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
||
Музичне мистецтво |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
Образотворче мистецтво |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
Фізична культура |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Усього |
|
|
20+3 |
20+3 |
20+3 |
21+3 |
21+3 |
21+3 |
Додаткові години на вивчення |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
||
предметів інваріантної складової, |
||||||||
курсів за вибором, проведення |
||||||||
індивідуальних консультацій та групових занять: |
||||||||
|
|
|
||||||
християнська етика |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
||
Гранично допустиме тижневе |
20 |
20 |
20 |
22 |
22 |
22 |
||
навчальне навантаження на учня |
||||||||
Сумарна кількість навчальних годин |
23 |
23 |
23 |
25 |
25 |
25 |
||
інваріантної і варіативної складових, що фінансуються з бюджету (без |
||||||||
урахування поділу класів на групи) |
||||||||
|
Навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової ланки за 5-денним навчальним тижнем.
Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості.
Початкова освіта має такі цикли, як 1-2 і 3-4 класи, що враховують вікові особливості розвитку та потреби дітей і дають можливість забезпечити подолання розбіжностей у досягненнях, зумовлених готовністю до здобуття освіти. Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності:
1) вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;
2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування;
3) математична компетентність, що передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;
4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, що передбачають формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження; 5) інноваційність, що передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, ліцей, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади; 6) екологічна компетентність, що передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;
7) інформаційно-комунікаційна компетентність, що передбачає опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях;
8) навчання впродовж життя, що передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;
9) громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і ліцею, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;
10) культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;
11) підприємливість та фінансова грамотність, що передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень.
Основою формування ключових компетентностей є досвід здобувачів освіти, їх потреби, які мотивують до навчання, знання та вміння, які формуються в різному освітньому середовищі (ліцеї, родині), різноманітних соціальних ситуаціях і зумовлюють формування ставлення до них.
Компетентності здобувачів освіти ліцею визначено за такими освітніми галузями, які забезпечують формування всіх ключових компетентностей.
4.1.1. Освітня програма 1-4 класів
Освітню програму для 1-4 класів закладів загальної середньої освіти розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», у відповідності до Державного стандарту початкової освіти (постанова КМУ від 21.02.2018 № 87) та Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти (1-2 класи), розробленої під керівництвом Р. Шияна та затвердженою наказом МОН України від 21.03.2018 № 268. У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу.
Програму побудовано із врахуванням таких принципів:
– дитиноцентризму і природовідповідності;
– узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;
– науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;
– наступності і перспективності навчання;
– взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей;
– логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;
– можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси;
– творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;
– адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.
Зміст програми має потенціал для формування у здобувачів всіх ключових компетентностей. Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
– мовно-літературна – включає українську мову , іноземну мову (англійська) та інтегрований курс «Я досліджую світ»;
-математична –вивчається як окремий предмет (3 години на тиждень) та у складі інтегрованого курсу «Я досліджую світ» (1 година на тиждень) , спрямована на формування математичної та інших ключових компетентностей;
– природнича – має на меті формування компетентностей в галузі природничих наук, основи наукового світогляду, становлення відповідальної природоохоронної поведінки у навколишньому світі;
– інформативна – формування інформаційно-комунікаційної компетентності, здатності до розв’язання проблем з використанням цифрових пристроїв для розвитку, самовираження, здобуття навичок безпечної діяльності в інформаційному суспільстві;
– соціальна і здоров’язбережувальна – формування соціальної компетентності, активної громадянської позиції, підприємливості, розвиток самостійності, застосування моделі здорової та безпечної поведінки, збереження власного здоров’я та здоров’я інших;
– громадянська та історична – формування громадянської та інших компетентностей, готовності до змін шляхом осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям, активної громадянської позиції, набуття досвіду життя в соціумі з урахуванням демократичних принципів;
– мистецька – формування цінностей у процесі пізнання мистецтва та художньо-творчого самовираження, поваги до національної та світової мистецької спадщини;
– фізкультурна – формування мотивації до занять фізичною культурою і спортом для забезпечення гармонійного фізичного розвитку, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок.
Враховуючи інтегрований характер компетентності, у процесі реалізації освітньої програми використовуються внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації. Розподіл навчальних годин за темами, розділами, вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у програмі.