
Результати спостережень за адаптацією учнів 1-х класів
Адаптація першачків – це пристосування дитини до умов і вимог школи, які для неї є новими порівняно з умовами дитячого навчального закладу і сім’ї в дошкільному віці.
Початок навчання в школі – складний момент в житті дитини. Це пов`язано з новим типом стосунків з оточенням (дорослими та ровесниками), новим видом діяльності (навчанням), появою нових обов`язків та зміною в режимі дня.
З метою визначення рівня адаптації проводилось систематичне спостереження за учнями перших класів (загальна кількість 76 дітей) як під час навчального процесу (відвідування уроків), так і на дозвіллі (зокрема перервах).
Для 5-ти першокласників, у котрих спостерігались труднощі, щоб легше пройти період адаптації, проводились індивідуальні діагностичні та розвивальні заняття з психологом. Також проведено консультаційну роботу із вчителями та просвітницьку з батьками дітей.
Отже, в цілому рівень адаптації першокласників до навчання у школі є достатній. Учням (5 дітей), які мали труднощі, рекомендовано подальший психолого- педагогічний супровід.
Результати спостережень за адаптацією учнів 5-х класів
Адаптація п’ятикласників – це пристосування дитини до нових умов і вимог основної школи, які для неї є новими порівняно з початковою школою.
Перелічені ознаки є подальшою основою формування особистості, тому, окрім систематичних спостережень, учням 5-х класів (97 дітей) проведено діагностичне анкетування з метою визначення рівня адаптації . За результатами діагностики та спостережень, виявлено, що загалом у дівчат рівень адаптації вищий середнього, а у хлопчиків – поступається. Семеро (7) учнів потребують допомоги у скеруванні напрямку руху до позитивних змін. Тому налагоджено взаємодію психолога з класними керівниками даних класів для отримання позитивних результатів. Проведено бесіди з батьками щодо методів виховання дітей, адже тривалий відрізок часу учні комунікували онлайн, що позначилось на поведінці дитини.
Результати спостережень за адаптацією учнів 10-х класів
Бути готовим до школи не означає вміти читати, писати і рахувати. Готовність до школи – означає бути готовим всьому цьому навчитися.
Саме це, вищесказане, повністю усвідомлює старшокласник, та це стосується не лише освіти, а й міжособистісних стосунків з однолітками (зазвичай кількість учнів у 10-х класах змінюється, утворюється новий колектив), дорослими, виборі напрямку руху в особистісному розвитку, додається профільне навчання.
За результатами спостережень, учні 10 класу (34 учн.) добре взаємодіють між собою, дорослими та учнями із середньої ланки школи. Під час спілкування психолога з ними проявляли увагу до питань самовизначення, життєвих перспектив, формування особистості у індивіда, типи темпераменту людини та характер. Помітним є прагнення старшокласників (незалежно від статі) до свідомозрілої, емоційностійкої та незалежної людини. Також проведено консультаційну роботу із ученицею з заниженим рівнем самооцінки та підвищеною тривожністю, що, як наслідок, заважало приймати самостійні відповідальні рішення, свідомий власний вибір профілю навчання для майбутньої професії.